Monday, December 24, 2012

Banjir

Sekarang ni memang musim hujan atau hujan dah tak bermusim lagi? mana satu pun aku dah tak tahu, sebab hujan kat Malaysia ni xpernah nk menentu dah. Kalau dulu boleh la nak dikatakan setiap hujung tahun adalah musim tengkujuh, tapi sekarang ni, dari pertengahan dah asyik hujan, mungkin kah musimg tengkujuh telah diawalkan???
Antara kawasan-kawasan yang kerap banjir semestinya kelantan, terangganu dan pahang. Kalau di pahang, Biasanya di kuantan dan temerloh, pernah dulu sewaktu masih menginap di kuarters kerajaan, rumah kami ibarat di tgh2 pulau, sebab terletak di atas bukit, tapi dekat jarak dengan sungai pahang kurang lebih dalam 500meter je.. kalau di Kuantan jarang sekali berlaku banjir di kawasan bandar, kebiasannya di kawasan Sungai Isap yang kerap berlaku banjir. tapi kali ni memang teruk betul banjir, sehinggakan kawasan rumah di Indera Mahkota 8 yang tterletak di bandar dan kawasan bertanah tinggi pun banjir...
dah 2mgu tak balik kuantan, dan sebulan lebih tak balik temerloh... So banyak benda juga yang tak tau apa berlaku di kampung halaman... macam mana la projek ikan ayah aku di temerloh tu agaknya.. harap2 semua baik2 aje...
Harap-harap di musim banjir, ibu bapa dapatlah mengawasi anak-anak2 mereka supaya tidak bermain dengan air banjir ni... Nampak je menyeronokkan, tapi sekali hanyut, belum tentu dijumpai semula. 
dan beberapa keping gambar yang aku dapat drpd FB diupload oleh seorang hamba Allah ni. Berdasarkan gambar2 yang diupload, memang teruk juga, xpernah2 aku tengok kuantan banjir sebegini. Di Im8 pun teruk. And i am so scared if somwthing happen to my family.. Ya Allah, kerisauan melanda. 







No comments:

Post a Comment

Shanadh's blog List

My Latest Entry

get this widget here

AmanWan