Friday, March 8, 2013

REZEKI KITA.. KENAPA TAK CUKUP-CUKUP???

Assalamualaikum...
korang pernah berada dalam situasi duit sentiasa masuk.. tapi cepat je habisnya.. tapi tak de pulak korang shopping ke, joli ke... still duit cepat betul..
bilan dalam keadaan begitu, terfikir aku, apakah aku Allah sedang menguji aku dengan harta dunia ini? diberi dan diambilNya dalam sekelip mata je. Menguji nafsu kita dalam mencari harta dunia, yang mana kita tak pernah merasa cukup dengan apa yang kita perolehi. Tika itulah, Allah menguji kita sama ada untuk terus-terusan mengejar harta dunia sehingga melupakanNya, tidak pernah merasa cukup dengan pemberiannya, dalam erti kata lain, tak bersyukur. Dalam waktu yang sama juga la, datang beberapa kawan nak minta tolong, pinjam duit dan macam2 lagi. time tu mula la kita lagi berkira-kira dengan harta yang kita. rasa sayangnya nk bg duit pinjam kat kawan kan???? mesti akan bertanya pada diri,"kalau aku bagi dia pinjam duit ni, aku nk makan apa???". Jangan Risau, rezeki tu milik Allah.. dan Allah yang memberinya. Kalau kita membantu orang yang memerlukannya, Allah akan beri balasan 10 kali ganda kebaikan untuk kita.

Jangan terlalu berkira dalam beramal ibadat.. bukannya rugi pun. dalam pada rezeki bertimbun-timbun yang kita peroleh tu pun masih belum cukup. Selagi mana kita mengejar kejayaan dan kemewahan dunia, selagi itulah kita tak akan pernah merasa cukup. bila dapat duit sikit, beli itu, beli ini, buat pinjaman kredit kad, hutang sana sini akhirnya. bila nk bayar.. tak ada duit. last2 bankrupt. mula la merempat sana sini, jadi pengemis, hidup dalam ketakutan dikejar ceti. begitulah kebanyakan yang berlaku kepada pemuda pemudi masa kini di malaysia.
Bab rezeki, kenapa ya kita sering tak cukup sebenarnya??? sedangkan yang kaya pun tak pernah merasa cukup.... mungkin kita boleh menilai kembali apa yang kita gunakan dengan setiap sen yang kita ada... apa yang telah kita belanjakan. dan sepatutnya kemana ia dusalurkan. moga2.. dan janganlah terlalu kedekut dan berkira untuk bersedekah. sekurang-kurang 1/10 daripada rezeki yang kita peroleh adalah untuk orang lain juga. kita kan hidup bermasyarakat. bukannya sorang-sorang je kat dunia ni.
moga kita sama2 muhasabah diri kita.

No comments:

Post a Comment

Shanadh's blog List

My Latest Entry

get this widget here

AmanWan