Thursday, March 15, 2012

MENGENALI BUDAYA NEGARA-NEGARA LAIN DI UMMATIC WEEK

Ummatic Week kembali lagi di IIUM tahun ni, bermula dari 12March sehingga 18 March, macam-macam aktiviti yang disajikan... Alhamdulillah ni tahun ke-4 aku dapat menghadiri Ummatic Week...
Ummatic Week tu apa? kalau xsilap aku, Ummatic Week tu macam pameran negara-negara yang terlibat dgn IIUM, dan booth-booth negara mereka diuruskan oleh pelajar IIUM yang berasal dari negara masing-masing... antara.. aku tak pasti brapa negara semua sekali.. tapi yang aku pasti, UMMATIC WEEKsangat menarik untuk dihadiri.. rugi kalau tak join, sebab macam-macam seni dan budaya yang dipamerkan oleh wakil negara-negara yang terlibat. tahun-tahun sebelum ni aku telah masuk ke booth negara Yaman (yang aku mmg xblh lupa).. tahun ni, antara booth yang aku masuk lawati ialah booth negara Iraq, Afghanistan, Guinee, Nigeria, Syria, Egypt, Vietnam dan China.tapi tak semua aku berkesempatan untuk bergambar... Antara soalan yang aku utarakan pada wakil-wakil booth ialah tentang sejarah peradaban negara mereka, budaya dan alat muzik mereka, dan pembangunan di tempat mereka... macam-macam yang aku tahu hari ni.. 
antara aktiviti yang aku paling suka ialah mengambil foto yan menarik di booth tersebut..


BOOTH NIGERIA
di booth afghanistan


BOOTH VIETNAM (TOPI FARMER)
BOOTH JORDAN (PAKAIAN RASMI)
di booth vietnam (hiasan BRIDE)


PAKAIAN TrRADISIONAL NIGERIA
ALAT MUZIK DI IRAQ

BERSELENDANG NIGERIA


Kat bawah ni pulak adalah gambar-gambar kesenian cina yang sangat cntik... geram je aku tgk...



No comments:

Post a Comment

Shanadh's blog List

My Latest Entry

get this widget here

AmanWan