Wednesday, March 14, 2012

KALAU NAK BERKAWAN..

seminggu dua ni aku asyik moody je dan paling ketara.. aku cepat nk marah... *tanda2 stress... kerisauan melanda, dan aku bertambah stress sebab banyak lagi kerja yang perlu diselesaikan dengan segera...  project paper, assignment, paperwork, dan kna dapatkan lesen memandu dgn kadar segera... kesilapan yang telah aku lakukan ialah menjadi kawan yang terlalu supprtive sehingga terbengkalai segala kerja-kerja aku, dan kerja aku pulak xde orang nk tolong.. so, lepas ni mmg aku tak nk jadi kawan yang sgt supportive dah... diri sendiri susah.. kalau nk jd supportive sgt.. kna la cri kawan yg support kita juga.... especially secara spiritual dan mental... and please, jangan la cari kawan yang hanya akan membuatkan kita rasa terbeban dengan masalah dia je, tnpa dia hirau keadaan dan keperluan kita, itu namanya selfish.. berkawan biarla dengan kawan yang menegur kesilapan kita, perbaiki diri kita menjadi lebih baik dan tidak hipokrit,,,,

seorang sahabat adalah cermin kepada diri kta sendiri, kalau xpercaya, pernah dgr kan orang tua-tua ni kata, kalau nk cari menantu, tengok dgn siapa bakal menantu berkawan, kalau nk cari pemimpin, tengok cara pergaulan pemimpin tu dengan orang yang bagaimana, so, kalau nk bersahabat, jangan la sebarangan nk pilih jadi sahabat kita, kna pilih betul-betul, ikut ISO yang ditetapkan... lagipun sekarang, banyak sangat isu kawan makan kawan... paling ketara, sahabat sendiri mengorat suami sahabatnya.. huhu... kononnya, sharing is caring..  tapi kna la ada batas nya, biarlah bertempat kalau nak share pun...

apa-apa pun, aku rasa sebelum kita nk menilai seseorang untuk menjadi sahabat kita, perkara paling penting untuk kita lakukan adalah menilai diri kita sendiri, mendidik diri kita menjadi seorang sahabat yang sentiasa berpegang kepada Syarak, tidak melampaui batas2 dalam setiap perkara. dan kita manusia cumalah seorang insan yang sering melakukan kesilapan, namun sentiasa diberi peluang untuk diperbaiki dan bertaubat. menjadikan diri kita yang terbaik untuk mendapat sahabat yang terbaik.. UKHUWAH FILLAH...

No comments:

Post a Comment

Shanadh's blog List

My Latest Entry

get this widget here

AmanWan