Wednesday, April 24, 2013

Buat MAK

mama.. tapi aku panggil mmok(mak) mengikut loghat. perkataan yang pendek tapi aku yakin kebanyakan manusia di muka bumi akan menyebut perkataan tu hampir setiap masa sewaktu mereka kecil. tapi bila makin dewasa.. makin kurang dalam sebutan. bibir tidak mengungkap perkataan itu. biarpun pendek.. tetapi sukar sekali didengari. mungkin itulah yang dikatakan lumrah manusia.. sering melupakan perkara/insan yang paling indah, plg bermakna dalam hidup kita bila kita makin berjaya dan meningkat dewasa. sedang kita semakin melupakan mak kita.. mak kita semakin hari semakin mengingati dan merindui kita. mendoakan kesejahteraan untuk kita setiap kalibersujud, setiap detik aku pasti. tapi kita?? adakah kita mendoakan mak walaupun dlm solat? bila bangun tidur? kalau yang masih bujang.. yg sedang hangat bercinta.. bangun tidur mesti nk tgk hp.. ada mesej dri si dia atau x, mesej si dia.. tp mak kita.. kita lupa.. kalau mak kita tahu sikap kita mcm tu, mesti sedih. hari2 nak kol si dia, sembang lama2, tapi bila nk kol mak, berkira kredit, berkira masa. kalau kol si dia, lama je, kalau kol mak, sekejap je. Bila mak kol tiba2.. mesti akan tnya dulu kenapa mak kol?? bukan kita nk tny khabar mak kita dulu. bila lunch hour akan bertnya sidia dah makan ke blm, tapi mak dirumah kita fikir x.. dah makan ke belum, sihat atau tak. 
Aku yakin, mak2 pasti rindu kita bila memasak, bila buat kerja rumah, dan buat mcm2. yelah, dulu kalau mak nak masak, mesti akan ikut selera ank2, bila kemas rumah mesti untuk kemudahan dan keselesaan anak2 nk belajar. semua pasal anak2.... semua mak tahu. 
bila kita da besar.. tak banyak pun pasal mak yg kita tahu. air mata mak mengalir pun kita tak tahu, tapi mak tahu air mata kita mengalir.
pada aku. mak master dalm segala-galanya. kecik2 mak yang ajar aku mengaji, mak yang ajar aku solat, mak yang ajar aku membaca dan menulis, mak ajar aku memasak, ajar aku jadi manusia. mak la yang akan sentiasa menjawab soalan2 aku yang xpernah berhenti bertanya "kenapa" apabila aku nampak sesuatu. dengan mak aku kena rotan, tapi pelukan mak yang mengurangkan kesakitan, dengan mak aku merajuk, tapi mak juga yang memujuk. Dan aku tak kisah kena tinggal oleh ayah sewaktu balik dri sekolah, tapi bila ditinggal oleh mak, aku mesti akan menangis walaupun dah besar panjang.
bila pergi kenduri, aku suka bertanya mak bila nmpak ank2 kecil merengek meminta macam2 dari ibu mereka. "mak, angah dulu macam tu ke?" dan jawapan mak pastinya "Ya." smpai mak sendiri tak boleh nk makan. terasa bersalahnya aku. so apa yang aku termampu lakukan hanya menjaga mak time mak sakit. tu pun mak x mengharapkan anak2 sangat. mak.. mak.. mak sentiasa nk menyenangkan ank2 walaupun 7-8 org ank.. tapi ank2 yang ramai ni mampu kah untuk menyenang hanya SEORANG MAK.
apa2 pun, seorang ppuan suatu hari ni pasti akan menjadi seorang mak Insyaallah.. waktu tu barulah kita akan tahu erti menjadi seorang mak. terlalu banyak perngorbanan yang perlu dilakukan oleh seorang mak dan akan dilakukan secara rela dan tak rela. 

No comments:

Post a Comment

Shanadh's blog List

My Latest Entry

get this widget here

AmanWan