Sunday, November 25, 2012

Family Day Mualliman

Alhamdulillah, Masih dikurniakan nikmat yang tak terhingga, sehingga kadang2 terlupa nikmat didepan mata, masih nak minta lebih2.

Setelah hampir 25 tahun aku dilahirkan di dunia ni, inilah kali pertama, merupakan hari yang bersejarah dalam family aku, titik permulaan untuk mengeratkan lagi ukhuwah dalam keluarga ni. walaupun keluarga aku tidak sebesar mana, tetapi, kebanyakan ahli keluarganya besar2,.. hehehe...

Pada 23 November baru2 ni, keluargaku, (keluarga Syed Ab, Rahman Al-Yahya a.k.a. Mualliman) telah pun mengadakan Family Day, yang mana hampir kesemua ahli keluarga kami berkumpul ,kecuali beberapa orang  abang dan kakak yang tidak dapat hadir kerana tuntutan kerja dan  jarak yang jauh.

Bermula dengan buah fikiran Ayah saudaraku yang sulung, Abah Husin, beliau merancang semua aktiviti ni dari bulan september, dan mendapatkan persetujuan semua adik2 nya pada bulan oktober. walaupun terdapat beberapa kekangan yang timbul semasa persetujuan, namun semua dapat diatasi. ternyata keikhlasan Abah Husin dalam mengeratkan lagi silaturrahim keluarga ni dipermudahkan.

family ni berlangsung pada 23-24 november di Chempaka Beach Lodge, di Pantai Sepat, Kuantan. tempat tu sgt cantik dan menarik untuk aktiviti kekeluargaan dan juga aktiviti motivasi dengan suasana yang damai dan permai, membuatkan hati terasa gembira dan seronok untuk melakukan pelbagai aktiviti. pada petang hari kami bersantai di kolam mandi yang disediakan. aku berhadapan dengan ketakutan aku terhadap air, yang 2kali hampir lemas lebih 10 thun yang lalu, dan pakcik aku yang buta turut dipaksa untuk masuk ke dalam kolam, walaupun dia takut, namun sokongan ahli keluarga memberi semangat dan keyakinan yang lebih tinggi untuk dia turun ke dalam kolam. Kekurangan fizikal tidak menghalang dia untuk melakukan aktiviti bersama kami. dan ketakuan aku terhadap air menjadi satu keseronokan walaupun banyak air yang tertelan kerana beberapa kali tenggelam.Aktiviti bermula pada malam hari dengan acara tiup belon dan soal jawab teka-teki. dan keluarga aku memang sangat suka bermain teka-teki, dari yang kecil, hingga yang dewasa. Pada malalm itu juga kami meraikan ulang tahun kelahiran Abah husin.




Pada 24 november, kami mengadakan beberapa aktiviti sukaneka. Namun, pagi2 lagi aku, mak dan abah pergi minum di warung terdekat, bukan apa, alang2 di kawasan pantai dan banyak nelayan, kami mengambil kesempatan untuk menyaksikan para nelayan turun ke laut, dan melihat suasana kehidupan mereka di pagi hari. jam 8.00 kami bersarapan pagi, dan memulakan acara sukaneka. antara acara sukaneka yang berlangsung adalah membina menara, belon kasih sayang, terompah gergasi, dan acara kemuncak, tarik tali. namun sayang, acara tarik tali, kumpulanku, telah kalah. walaupun kumpulan kami semuanya gagah perkasa, namun kecederaan ahli kumpulan melemahkan tarikan. kemudian, ayahku turut menawarkan rm20 seorang bagi sesiapa yang dapat menyepak bola sehingga kena tiang gol, dan pada hari itu, pakcik ku yang buta turut bermain tarik tali, dan sepak bola. seronok sangat. dan hanya 4 org yang berjaya menyepak bola untuk kena tiang gol.. harap2 tahun depan akan ada lagi aktiviti2 sebegini, dengan penambahan ahli keluarga baru, insyaallah. mana tahu, ada bertambah 2 keluarga lgi ke.... dan penambahan aktiviti serta hadiah yang lebih menarik... 

 



No comments:

Post a Comment

Shanadh's blog List

My Latest Entry

get this widget here

AmanWan