Monday, November 26, 2012

Difikiranku


bila terasa lemah, aku mengadu pada DIA,
Dia hantar seorang sahabat untuk memperingatkan aku,
bahawa tanggungjawab yang aku sandang sekarang,
bukan lah tanggungjawab yang harus diabaikan
atau dipikul dengan sesuka hati aku,
tetapi ianya tanggungjawab yang aku harus pikul,
dengan penuh keikhlasan dan ketaqwaan
supaya bila ujian yang lebih hebat menimpa, aku tidak mudah tersungkur di masa hadapan,

bila aku terasa aku tidak sehebat kawan-kawan yang lain
DIA hantarkan ujian untuk aku hadapai,
yang membuatkan aku tersedar bahawa aku tidaklah selemah yang aku sangka
dan aku mampu untuk terus maju bersaing

Bila aku ketinggalan dari teman-teman yang lain,
Allah bukan saja2 nak bagi aku pause seketika di perhentian itu,
tetapi DIA nk aku belajar sesuatu dari perhentian itu
mungkin ianya tidak terlihat dengan mata kasar
tetapi ianya terasa dari kehidupan seharian kita

Bila aku meminta untuk mendekati sesuatu,
Namun Allah jauhkan dia dari aku
kemudian aku sedar, jika dekat dengannya sekarang
aku mungkin berjauh dengannya kemudian nanti
jadi aku terima dijauhkan darinya
supaya aku belajar erti kesabaran
dan belajar untuk menilai erti kehidupan
dari pelbagai sudut pengalaman yang telah aku tempuhi

hidup ni cuma ada 1 arah tujuan
iaitu untuk menjadi hambaNya yang sentiasa mentaati perintahNYA
walau apa impian dan cita-cita yang aku cuba gapai dan tanam
namun ianya sia-sia jika aku hanya memikirkan keduniaan sahaja
sebab keduniaan tidak pernah akan terasa kepuasannya
sehingga kita terleka ditelan masa dan usia
dan akhirnya lupus begitu saha dengan sia-sia

No comments:

Post a Comment

Shanadh's blog List

My Latest Entry

get this widget here

AmanWan